Waarom hapt jouw marketing doelgroep nietAls marketeer heb je ontzettend je best gedaan om inzicht te krijgen in je buyer personas, onderzoeken, interviews, noem het maar op. Voor je gevoel heeft alles de revu gepasseerd. Uiteindelijk is daar naar jouw idee een goede buyer persona (of misschien wel meerdere) uit voortgekomen. Je hebt diverse blogs geplaatst, content ontwikkeld en verstuurd, en dan valt het stil.. Waarom reageert je buyer persona niet? Dit komt helaas vaker voor dan je misschien denkt. Gelukkig kun je met (vaak kleine) aanpassingen ervoor zorgen dat je content wél gelezen wordt!

Waarom reageert jouw buyer persona niet?

Er zijn een heleboel dingen die ervoor kunnen zorgen dat je buyer personas zich niet aangesproken voelen, en al helemaal niet de noodzaak ervaren om te reageren op jouw kennis. Oorzaken die vaak voorkomen zijn zoal:

Een verkeerd marketing kanaal

Facebook of LinkedIn, Twitter of Pinterest, blog of email: het verschilt enorm per klant voor welk kanaal deze de voorkeur heeft, alleen al wat betreft social media. Jonge organisaties profileren zich vooral via Facebook wanneer hun boodschap persoonlijk gericht is. Twitter is populair bij bedrijven die een of meerdere keren per dag met hun doelgroep in gesprek willen zijn en LinkedIn wordt gebruikt wanneer de klant vooral actief is in de zakelijke wereld. Pinterest is voor bedrijven nog een beetje een vreemde eend in de bijt, maar dit platform is perfect wanneer je jouw boodschap vooral visueel wilt tonen. Buiten de sociale media zijn er natuurlijk nog meer manieren om je kennis en ervaring aan te bieden. Ook je website is belangrijk, net als de (geschreven) media waarin je bijvoorbeeld adverteert.

De verkeerde vorm

Je hebt misschien wel een grafisch ontwerper in de hand genomen om je infographic, whitepaper of video zo mooi en professioneel mogelijk over te laten komen, maar toch krijg je weinig respons. Waar kan dit aan liggen? Dit kan heel eenvoudig zijn, misschien leest jouw buyer persona veel liever een goede inhoudelijke boodschap! Net als bij het juiste kanaal, is het heel belangrijk om de juiste vorm, lay-out, toonzetting en taalgebruik te vinden waarin je jouw informatie aanbiedt. Doe je dit niet, dan wordt je creatie vrijwel zeker niet gelezen of gezien.

De vragen worden niet beantwoord

Je geeft geen antwoord op de vraag die de buyer persona wil weten. Je biedt vast mooie oplossingen aan en je hebt absoluut de juiste mensen daarvoor in dienst, maar wanneer dit niet de oplossing is waar de buyer persona naar op zoek is, zal deze niet geïnteresseerd zijn in je organisatie. Schrijf dus over de onderwerpen waar je persona buyer naar op zoek is en concreet mee aan de slag kan.

De marketing content is te saai

In een digitale wereld als die van nu zijn boodschappen al snel niet opvallend genoeg, of is de kwaliteit niet erg hoog. Zorg dus niet alleen voor een inhoudelijk sterke boodschap, maar maak deze ook visueel aantrekkelijk voor jouw doelgroep.

Je timing is niet al te best!

En last but not least: je deelt je berichten niet op het juiste tijdstip. Je zult misschien denken, wat maakt dat nu uit? Maar als blijkt dat je klant ’s ochtends veel actiever is op social media en jij denkt er pas in de middag, na alle andere ‘belangrijkere’ activiteiten aan om een bericht te delen, dan is dat zonde van je tijd en moeite! Elk sociaal medium heeft haar eigen piek- en daluren, zo kennen Facebook en Twitter de meest actieve periode tussen 13:00 en 15:00, maar LinkedIn juist meer in het begin van de ochtend (7:00-9:00) en aan het einde van de middag (17:00-18:00).

En zo reageert je buyer persona wél!

Gelukkig zijn er meer organisaties met dit probleem, en bestaan er verschillende manieren om de content te verbeteren. Met onderstaande marketing tips weet je zeker dat jouw expertise voortaan wel gelezen wordt:

  1. Weet wat de behoeften zijn van je klant

    Niets is zo belangrijk als weten wat je klant bezig houdt, en wat jij hen kan bieden om samen naar een oplossing te zoeken. Neem interviews af bij je huidige klanten, om informatie te vergaren over hun problemen. Deze interviews zijn ook nuttig om meer te weten over je plus- en minpunten, en de zaken waar je meer aandacht aan zou moeten besteden. Naast het afnemen van interviews kun je ook gaan praten met mensen van de afdeling verkoop en service; zij staan immers dagelijks in contact met je klant.
  2. Zorg voor een prikkelende titel

    De klant moet bij het zien van de titel meteen getriggerd worden om verder te lezen of te kijken. Zonder goede titel zal de lezer niet de moeite nemen om de rest van de content te bekijken! Een goede titel is kort, uitdagend en opvallend. Ook moet deze uniek zijn; om de aandacht te trekken helpt het niet als er al honderden blogs of artikelen zijn met (ongeveer) dezelfde titel. Zorg er ook voor dat de titel een verwachting opwekt bij de lezer, en dat de verdere tekst deze verwachting waarmaakt.

  3. Zorg voor het juiste marketing kanaal

    Een korte headliner is uitstekend op Twitter, maar is minder geschikt voor de website wanneer de klant een uitgebreid verhaal verwacht! Het tijdstip van posten is hierbij van groot belang. Niet alleen je klant is op bepaalde momenten van de dag actiever op internet, ook elk medium heeft bepaalde tijden dat ze actiever zijn.

  4. Kies voor de juiste vorm

    Veel onderwerpen lenen zich uitstekend voor verschillende invalshoeken. Wanneer je bijvoorbeeld je klant wilt helpen bij het verhogen van de verkoop, kun je hier best een mooie blog over schrijven, een video over plaatsen waarin je zelf aan het woord bent en ook wat korte headlines op een sociaal medium plaatsen. Zorg er wel voor dat de vorm die je kiest past bij het type informatie die je wilt aanbieden.
  5. Plaats een foto

    Een afbeelding zegt vaak meer dan duizend woorden. Ook maakt een goed gekozen foto jouw tekst veel aantrekkelijker. De afbeelding creëert een bepaalde sfeer die er, samen met de titel, voor zorgt dat de lezer wel of niet door wil lezen. Ga bij jezelf na wat je precies wilt bereiken met de tips die je geeft, en plaats hier een mooie afbeelding bij.
  6. Zorg voor een overzichtelijke structuur

    Het eerste wat een lezer doet is het scannen van de informatie. Voldoet deze niet aan de verwachtingen, dan zal hij snel verder kijken voor andere informatie. Zorg ervoor dat je blog, infographic, landingspagina's, etc. een goede en duidelijke structuur heeft, waarbij de lezer in één opslag kan zien wat voor vlees hij in de kuip heeft! Maak gebruik van een duidelijke titel, eventueel een ondertitel en verschillende subkopjes om de tekst zo overzichtelijk mogelijk over te laten komen.
Onderzoeken + meten = weten!

Ga dus heel goed na bij je huidige klanten hoe zij je organisatie zien, om erachter te komen wat je in de toekomst kunt betekenen voor nieuwe consumenten. Pas je marketing informatie hier op aan en je zult het resultaat zien!

Buyer Persona Template

Laat een reactie achter