Content marketingDe uitdaging voor de digitale marketeer die zich bezig houdt met online marketing is het verbeteren van de vindbaarheid (SEO) en conversie op internet. Dat is geen eenvoudige opgave. Het is zelfs frustrerend want iedere keer wanneer je denkt SEO te begrijpen kondigd Google een update aan. Kortom de veranderingen op internet gebied tuimelen over elkaar heen en gaan maar door.

Google heeft recent weer gepubliceerd dat ze verschillende wijzigingen gaan doorvoeren in haar ranking technologie. Dus iedereen die zich met SEO bezig houdt opgepast voor Google Penguin 2.0. Deze versie zal een impact hebben op de SEO voor over-geoptimaliseerde websites. Als je interesse hebt om mee te weten over de laatste Google Penguin updates dan raad ik je aan om de volgende video te bekijken en daarnaast de analyse van searchengineland.com. 

Meer websites gevonden via natural search!

Aangezien vele expert websites op gebied van SEO hun analyses hebben gegeven over de gevolgen van de Google plannen leek het mij zinvol om in te gaan op een paar aspecten van de boodschap die door Matt Cutts, Google’s head of search spam werd gegeven.

Wat we kunnen opmaken uit zijn woorden aan het begin van de video is dat websites die zich bezig houden met kwalitatief goede content, een goede user experience zich geen zorgen hoeven te maken. Goede online branding van je bedrijf en product door relevante content zullen belangrijker worden voor de 'natural search' resultaten. 

Forrester, een gerenomeerd onderzoeksbureau, onderschrijft dit met haar laatste onderzoeks resultaten. Hoe vinden consumenten websites in afgelopen jaar?  54% van de respondenten vonden in 2012 websites door 'natural search'. Dat is een stijging van 50% ten opzichte van 2011. Social networks staan op de tweede plaats waarop websites gevonden worden. Van de zoekers vonden in 2012 32% de website via social networks, in 2011 was dit 25% en in 2010 nog maar 18%. 

Natural search content marketing

Hoe belangrijk is online branding door content voor SEO?

Google probeert online zoveel mogelijk taken na te bootsen die we gewend zijn in de fysieke wereld uit te voeren. Neem het voorbeeld van je eigen bedrijf. In de fysieke wereld ben je bezig je bedrijf of product op zoveel mogelijk manieren onder de aandacht te brengen. Dit deden en doen we door fysieke content zoals adverteren, brochures uit te geven, publicaties in kranten, commercials op tv en nog veel meer vormen van promotie. Alles is gericht op de versterking van je merk, vindbaarheid, opvallen, herkenning, het bereiken en informeren van je doelgroep via diverse kanalen. 

Google wil online hetzelfde realiseren. De Google crawlers zoeken alle content af en serveren deze content aan de individu die naar specifieke content zoekt. Relevantie en kwaliteit van de content voor de eindgebruiker staan dan ook hoog in het vaandel bij Google. Google doorzoekt met 'crawlers' alle type content zoals blogs, website, presentaties, persberichten, video's, webinars, pdf's etc. Hoe vaker deze crawlers kwalitatieve content tegenkomen hoe beter Google ze kan meenemen in de rankings en hoe beter Google een merk, bedrijf kan waarderen.

Focus dus online op gevarieerde content en voor een effectieve content distributie. Relevante content die vragen beantwoorden van mensen is favoriet bij Google. 

Matt Cutts, Head of Search Spam Google geeft de volgende aanbevelingen aan marketeers:

  • Maak een site die in de smaak valt van je doelgroep, waar beleving is en waar goede content te vinden is.

  • Maak een site die mensen in je doelgroep willen delen met hun vrienden

  • Maak een site waar ze iedere keer weer op terugkeren omdat je nieuws en nieuwe content te melden hebt. Zo kun je door content marketing werken aan een langdurige relatie.

Hoe zorg je met content marketing voor betere SEO resultaten!

Als content marketing belangrijk is voor zowel online branding als voor SEO en Natural Search, dan is de vraag hoe je tot een goede content ontwikkeling kunt komen die zorgt voor goede SEO resultaten.  

Elke content die je ontwikkelt moet een bepaald doel hebben. Wat beoog je te bereiken. Moet de content je doelgroep informeren over het product, dient het ter versterking van je merk, van je status als expert of is de content gericht op lead generatie. 

Ontwikkel een Persona.

Voordat je de content gaat ontwikkelen is het belangrijk jezelf af te vragen voor wie de content bedoelt is. Omschrijf een fictief persoon, wat is zijn functie, interesse, en wat zijn zijn demografische gegeven. vraag jezelf wat de persoon dagelijks voor uitdagingen kent. Welke zoekwoorden gebruikt de persona als ze gaan Googelen naar oplossingen? Kortom omschrijf je ideale klant !

Bepaal je zoekwoorden.

Op basis van je persona kun je nu een aantal zoekwoorden gaan bepalen. Focus je dan niet alleen op de meest populaire zoekwoorden maar op de zogenoemde 'long tail zoekwoorden'. Dit zijn zoek woorden waar in verhouding minder op wordt gezocht maar waar van je ranking mogelijk hoger is dan bij de meest populaire zoekwoorden. Zoek bijvoorbeeld op 'content marketing strategy' in plaats van 'content marketing'. De laatste heeft meer zoekvolume maar zal wellicht lastiger zijn om hoger in de ranking te komen. Zoekwoorden moeten uiteraard passen bij de content en een start zijn waarmee de doelgroep hoopt zijn of haar probleem op te lossen. 

Regisseer de content ontwikkeling.

Content ontwikkeling is een proces waarbij diverse expertises betrokken zijn. Vanuit de marketing doelstellingen bepaal je een content strategie en planning. Bij de uitwerking heb je experts nodig die de content onderwerpen en inhoud aanleveren. Net als bij een film productie moet je ervoor zorgen dat iemand, bijvoorbeeld de marketeer, de regie in handen heeft. Deze persoon is er voor verantwoordelijk dat de juiste copywriters, video producers, designers, web developers aangesloten zijn. Verder is het van belang om voor content ontwikkeling een content calender op te zetten. De content calender verschaft inzicht in het wat, wanneer en wie maar ook in de zoekwoorden en de persona die van belang zijn bij in de content ontwikkeling. 

Plan en share de content.

Met goede content trek je traffic naar je site. Social sharing van de content via je collega's werkt als een katalysator. Je moet het alleen regelmatig doen en iedereen binnen je organisatie erbij betrekken. Plan daarom het delen van de content op diverse dagen in de week. De tijdstippen per dag waarop de meeste mensen via social media bereikbaar zijn zijn binnen veel tools bekend. Je kunt de content veelal ook vooruit plannen. Met het online delen vergroot je de kans op inbound links. Links die andere op hun website, blog, social platform plaatsen. 

Hoe bereikt de content je doelgroep?

Aan het begin van deze post gaf ik aan dat online branding via content marketing belangrijker wordt voor je SEO resultaten, de vindbaarheid bij Google. Goede content zorgt voor een verbetering in de 'Organic Search resultaten' zoals Forrester duidelijk laat zien. Deze vorm van SEO zal dus naar mijn mening vanuit een tactische en technische discipline verder ontwikkelen tot een strategische discipline. Want uiteindelijk wanneer een 'persona' jouw content leest, bekijkt en deelt vindt het op natuurlijke wijze zijn weg naar je doelgroep. 

 

Basisgids voor internet marketing

Laat een reactie achter