Onleesbare_tekst-843258-edited.jpgIk lees een artikel bedoeld voor de website van een advocatenkantoor. Tijdens het lezen dwalen mijn gedachten af. Ik begin nog een keer opnieuw, maar weer gebeurt het. De schrijver weet mij duidelijk niet te boeien. Sommige zinnen moet ik herlezen om de bedoeling goed tot me door te laten dringen. Moeizaam kom ik bij het einde van het artikel. Mijn conclusie: het is een interessant juridisch artikel, maar onleesbaar, zeker voor niet-juristen. 

De website van een advocatenkantoor

Advocaten schrijven veel: adviezen, processtukken, juridische publicaties en dus ook artikelen voor de eigen website. Het artikel dat ik las was heel geschikt voor publicatie in een juridisch vaktijdschrift, maar niet voor de website van het advocatenkantoor. Het stond vol juridisch jargon en prachtige - vooral ook erg lange - overwegingen van de Hoge Raad. Bezoekers op de website zijn alleen niet op zoek naar uitgebreide juridische verhandelingen. Ze willen juridische informatie over een specifiek onderwerp; in duidelijke taal en het liefst zo praktisch mogelijk. Of ze zijn op zoek naar een goede advocaat. Bedenk dat voor veel mensen de stap naar een advocaat een hele grote is. Toegankelijk geschreven en duidelijke teksten kunnen hen helpen bij het maken van hun keuze. Een advocaat die begrijpelijk schrijft zal hen meer aanspreken.

Laat jouw expertise zien, maar schrik lezers niet af met juridisch jargon

Op de website van jouw kantoor kun je goed jouw expertise laten zien. Maak daar gebruik van zodat je goed vindbaar bent op het internet. Schrijf over interessante zaken en nieuwe ontwikkelingen. Probeer ook altijd de vertaalslag naar de dagelijkse praktijk te maken. Teksten vol juridisch jargon kun je beter vermijden; dat schrikt bezoekers af. Ze haken af bij het lezen en zo loop je misschien ook potentiële klanten mis.

Duidelijke en toegankelijke taal

Nog even terug naar het artikel waarmee ik begon. In overleg met de advocaat heb ik het geredigeerd. De tekst heb ik herschreven in duidelijke en toegankelijke taal maar met behoud van de boodschap. Verder heb ik de tekst overzichtelijker gemaakt door het aanbrengen van kopjes. Het aanbrengen van kopjes heeft trouwens nog een ander voordeel: je bent beter vindbaar op google.

Online marketing academy voor advocatenkantoren

Laat een reactie achter

Related posts