Oké, inmiddels ben je er waarschijnlijk van overtuigd dat bloggen inderdaad een effectief online kanaal is voor leadgeneratie. Heb je wel nog zo je twijfels, lees dan nog even mijn vorige blog ‘Leads nodig? Begin met bloggen!’

Bloggen klinkt hartstikke leuk en lijkt gemakkelijk. Toch kan ik me voorstellen dat je het lastig vindt om te beginnen. Want hoe doe je dat? Waar begin je? Je wilt natuurlijk wel de juiste bezoekers en lezers aantrekken. Allemaal vragen waar elke nieuwe blogger mee te maken heeft gehad. Ik ook.

Om je op weg te helpen, geef ik je een paar tips zodat je kunt beginnen aan die eerste blog!   


Bloggen-600x300.jpg

Verplaats je in de problemen van je doelgroep

Potentiële klanten hebben vaak problemen, uitdagingen, interesses of vragen waar ze online een oplossing of antwoord voor zoeken. Jij wilt ze daar graag bij helpen, maar dan moet je wel weten waar ze tegen aan lopen. Hoe kom je er achter wat hun problemen zijn? Zijn er nieuwe ontwikkelingen gaande? Hebben interne medewerkers misschien vragen of ideeën? Kom uit je stoel en ga brainstormen met collega’s! Plaats jezelf in de schoenen van je potentiële klanten en vraag jezelf af waar ze naar op zoek zijn. Als je content schrijft die problemen van klanten oplost of hun vragen beantwoordt, laat je zien dat jij expert bent op dat gebied, dat je bereid bent om te helpen en dan komen ze graag bij je terug. Trap alleen niet in de valkuil om zoveel mogelijk problemen in een blog te willen behandelen. Behandel slechts 1 onderwerp per blog zodat de lezer dit kan onthouden en jij meer blog post kunt maken die vindbaar zijn. 

 

Schrijf niet voor Google

Inmiddels weten we dat goede vindbaarheid erg belangrijk is. Je wilt je tekst dusdanig schrijven dat deze bovenaan de zoekresultaten van de zoekmachines verschijnt. Daarom bedenk je keywords die met jouw onderwerp te maken hebben en die verwerk je in de tekst. Het liefst doe je dat zo veel mogelijk... Toch? Nee dus. Niet doen. Gewoon niet doen. Schrijf je teksten voor je publiek en niet zodat zoekmachines je beter zouden kunnen vinden. Mensen vinden je vanzelf als je unieke, interessante content deelt. En ja, keywords zijn inderdaad belangrijk, maar het is niet de bedoeling dat je je tekst er mee vol zet. Bedenk vooral een longtail keyword, een zoekterm die uit 3 of meer woorden bestaat en die je baseert op jouw onderwerp. Gebruik deze in je titel en in je body text want je doelgroep gebruikt deze combinatie ook in haar zoektocht.  

 

Delen en vermenigvuldigen

In de blog ‘Leads nodig? Begin met bloggen!’ geef ik al aan hoe bloggen de kans vergroot dat mensen jouw bedrijf vinden. Maar dan moeten ze wel in eerste instantie je blog kunnen vinden. Gelukkig kun je daar zelf wat aan doen. Deel je blog zoveel mogelijk via social media. Je kunt bijvoorbeeld via Twitter een tweet sturen met daarin een link naar je blog. Volgers die de content interessant en waardevol genoeg vinden, zullen het bericht retweeten waardoor het bericht ook weer hun volgers bereikt, die het bericht ook kunnen delen enzovoorts. Zo wordt je bereik steeds groter. Maak het je lezers bovendien gemakkelijk om je blog te delen via Facebook of LinkedIn door verschillende ‘deel mij’-knoppen toe te voegen. Zelf heb je vast ook wel eens wat gedeeld via een van deze social-media-kanalen. En hoe handig was het dat je dat met slechts 1 druk op de knop kon doen?  

 Blog_People_TrainStation_NewYork_NewSize_JPG.jpg

 

Converteer je bezoeker in een lead

Maar dan. Mensen hebben je blog gelezen, maar verder is er nog niets gebeurd. En dat is wel de bedoeling, want je wilt ze converteren in leads. Voeg daarom in je blog een duidelijke call-to-action toe. Als je ze interessante informatie aanbiedt (daar gaan we weer: welke problemen en vragen hebben klanten?), zijn ze sneller geneigd op de call-to-action die ook ingaat op het onderwerp, te klikken. Bijvoorbeeld inschrijven op een nieuwsbrief of een whitepaper of e-book downloaden.

En dan is het moment daar. Je hebt je eerste blog geschreven en nu kun je ‘m online zetten. Dat is best spannend, want wat zal het effect zijn en hoe vaak zal het gedeeld worden. En, hoe vaker je blogt hoe gemakkelijk het gaat!  Nog meer leren: 

Een introductie in bussines bloggen  



 

Laat een reactie achter