Het grote verschil tussen traditionele marketing en inbound marketing is het tijdstip waarop resultaten zichtbaar worden. Inbound marketing resultaten laten vaak net wat langer op zich wachten. Traditionele marketing is sneller: je kunt direct zien wie reageert op een telefoontje of e-mail en tot welk resultaat dit heeft geleid. Maar dit is alleen op de korte termijn.

Inbound marketing doorloopt een langere weg en daarbij gaat het om de langere termijn. Maar hoe lang het precies duurt? Dat is van een aantal zaken afhankelijk.

Basis van inbound marketing

Bij inbound marketing gaat het om het opbouwen van een duurzame relatie door een campagne. Hiervoor zijn de volgende acties van belang:


Met deze strategie kun je een campagne opzetten. Je gaat de dialoog aan met jouw klant en daardoor bouw je aan een langdurige relatie, maar dit kost tijd. Daarom kun je het beste eerst een fundament, een campagne, ontwikkelen.

Het moment van 'attract' via 'convert' naar 'close' vraagt om een juiste opzet van campagnes.

Inbound marketing resultaten

Deze fase kan 1 tot 2 maanden in beslag nemen. Dit is uiteraard afhankelijk van de beschikbare tijd, de grootte van het bedrijf en de branche waarin je verkeert.  

Content creatie

Bij de volgende stap in het inbound marketing proces wordt content curatie essentieel. Met content curatie verzamelen en delen organisatie kennis. Door campagnes te ontwikkelen a.d.h.v. content curatie krijgt de bezoeker de juiste content, afgestemd op zijn behoefte. Hiermee word je een informatiebron waar hij met zijn vragen terecht kan, een ‘thought leader’.

Content curatie is de basis van een campagne. Om te meten of een campagne het juiste effect heeft, moet deze ongeveer een maand lopen. Hiermee krijg jij de tijd om verder invulling te geven aan je ‘aanbod’ (e-book, template etc.), calls-to-action te ontwikkelen, je leads te verzorgen en de resultaten te meten. 

Inbound marketing resultaten

Na deze maand kun je de resultaten analyseren op:

  • groei hoeveelheid traffic
  • groei aantal leads
  • wat wel/niet werkt

Inbound marketing resultaten

De inzet van inbound markting is dus een kwestie van lange adem. Toch is het het waard: 83,9% van de bedrijven die aan inbound markting doen, heeft het aantal leads in 7 maanden tijd zien stijgen (Hubspot).

Inbound marketing resultaten

Kortom, het opzetten van inbound marketing campagnes kost tijd, maar een effectieve campagne met behulp van content curatie zorgt voor een blijvend resultaat. Het grootste resultaat wordt bereikt als de campagne gelanceerd. Toch blijft alle kennis ook na de campagne een bron van informatie voor je bezoekers. Ook helpt alle content in het indexeren van je bedrijf door de zoekmachines. Meer leren het Ebook 'The anatomy of inbound marketing' helpt je op weg.

eBook : De anatomie van inbound marketing  

Laat een reactie achter