Als je meer bezoekers naar je website wilt trekken, is het verstandig om te gaan bloggen. Een blog is een goede manier om nieuwe leads te genereren. Maar dan moet je mensen natuurlijk wel verleiden om je blog überhaupt te lezen en uiteindelijk via de call-to-action naar de landingspagina trekken waar je hen iets aanbiedt om te downloaden in ruil voor leadgegevens. Een blog met relevante content is echter één ding. Je blog vindbaar maken in zoekmachines en mensen zover krijgen dat ze je blog daadwerkelijk lezen, is een ander verhaal. Blogtitels zijn hier de sleutel in. Een goede blogtitel verzinnen is namelijk een kunst op zich.

 

De blogtitel verkoopt de content die je hebt geschreven. Bovendien zorgt een goede titel ervoor dat mensen je online vinden omdat de titel, als het goed is, aansluit bij de long-tail zoekwoorden die je doelgroep gebruikt. Titels verschijnen als eerste in zoekmachines, e-mails en op social media en zijn dus het eerste wat mensen lezen. De titel moet je doelgroep prikkelen en uitnodigen om verder te lezen. Nieuwsgierigheid wekken, maar tegelijkertijd ook aangeven waar de blog over gaat. Gelukkig kun je het bedenken van goede titels leren. Door de tips hieronder op te volgen, raak je al aardig op weg. En met wat oefening ontwikkel je een goede vaardigheid hierin.

Hoe bedenk je een blogtitel die meer leads genereert?

 

1) Een werktitel als eerste stap

De perfecte titel komt meestal niet gelijk opborrelen en het heeft even wat tijd nodig voordat je er een hebt bedacht. Begin daarom met een voorlopige werktitel. Deze maak je specifiek genoeg om een duidelijke invalshoek aan te geven, maar is nog niet perfect of definitief.        

2) Geef de lezer een reden om verder te lezen

Aantrekkelijke blog titels bedenken is leuk om te doen! Het kost alleen tijd en wat vaardigheid. Er zijn verschillende manieren waarop je je titel aantrekkelijk kunt maken, denk bijvoorbeeld aan alliteratie. Klinkerrijm leest lekker weg en zorgt ervoor dat mensen je titel onthouden. Bijvoorbeeld ‘Succesvol schrijven’ of ‘Tien tips voor goede topics’.

Ook het gebruik van sterkte taal doet het vaak goed, denk hierbij tevens aan de negatieve variant. Gebruik bijvoorbeeld woorden als ‘grandioos’ en ‘briljant’, of een zin als ‘5 dingen waar mensen een hekel aan hebben’. Uiteraard gebruik je zulke sterke taal wel met mate.  

3) Maak de verwachtingen van je lezer waar

Je wilt wel de verwachtingen waarmaken die lezers hebben als ze je titel lezen. Wees daarom zo specifiek mogelijk, zodat mensen weten wat ze kunnen verwachten als ze je blog lezen. Want zeg nou zelf, hoe vervelend is het als je bepaalde verwachtingen hebt, die de content vervolgens niet waarmaakt? Je verliest het vertrouwen van de lezers, waardoor de kans kleiner wordt dat ze je blogs blijven lezen en je dus potentiële leads verliest.   

Je blog is een opmaat voor meer informatie die te vinden is in bijvoorbeeld een whitepaper, die de lezer kan downloaden na het lezen van de blog. Je warmt de lezer dus op door verwachtingen waar te maken waardoor hij of zij sneller geneigd is de whitepaper te downloaden om verder te lezen. Dit is enorm belangrijk voor het werven van nieuwe leads, omdat je persoonlijke gegevens vraagt van je lezer bij het downloaden van de whitepaper.

4) Probeer te optimaliseren voor zoekmachines (SEO)

Als je te veel je best doet om je titel zowel aantrekkelijk te laten klinken als SEO-proof te maken, kan deze vreemde vormen aannemen. In dat geval is het belangrijker dat de titel goed weergeeft waar je content over gaat, dan dat deze helemaal geoptimaliseerd is voor de zoekmachines. Vandaar dat ik ook zeg probeer te optimaliseren. Het geeft niet als het optimaliseren voor zoekmachines niet altijd lukt. Het is belangrijker dat de lezer geholpen wordt dan dat de blog vindbaar is in Google. Gelukkig heb je ook nog andere SEO-hulpmiddelen, zoals de meta description en body text. Meer tips over hoe je je content SEO-proof kunt maken, lees je in deze blog

Het bedenken van een pakkende titel is dus cruciaal als je hoger in de resultaten van de zoekmachines wilt eindigen, meer bezoekers naar je website wilt trekken, hen wilt verleiden om je blog te lezen en uiteindelijk meer leads wilt genereren. In mijn volgende blog geef ik nog meer tips om een verbluffende blogtitel te bedenken.

(Afbeelding: www.pexels.com

 

Laat een reactie achter