Wist je dat er elke maand 250 miljoen Facebook gebruikers hun post 'taggen' met een locatienaam? Als je dat frequent doet zou ik hier lekker mee doorgaan want locaties worden in Facebook belangrijker. Gisteren heeft Facebook een nieuwe feature in zijn iOS en Android apps gereleased nl. Facebook In de Buurt helpt consumenten locaties te vinden in categorieën als uitgaan, winkelen, restaurants, etc. gebaseerd op Likes, check-ins en aanbevelingen van vrienden en andere gebruikers. Deze functie wordt vanaf gisteren langzaam uitgerold naar de gebruikers.

Hoe werkt het vernieuwde Facebook in de buurt?

Wanneer je de In de Buurt tab opent in je Facebook app voor iOS of Android navigatie menu zul je niet meer de lijst met locaties aantreffen die je eerst zag. Deze lijst is vervangen met een op relevantie gesorteerde lijst van locale ondernemingen en points of interest waarin Facebook verwacht dat je interesse in hebt. Nearby kijkt naar diverse informatie om te bepalen waarin je mogelijk als eerste interesse in zult hebben. Dit betreft o.a. je vrienden die een bepaalde winkel hebben geliked, ingechecked, een aanbeveling hebben achtergelaten of een star rating hebben gegeven.

Je kunt als gebruiker zoeken naar specifieke plaatsen of door de categorieën bladeren. In de Buurt bevat ook een lijst met sub-categorieën zodat je bijvoorbeeld onder restaurants kunt zoeken naar italiaanse restaurants, eetcafes of bars en bij winkeliers kun je zoeken op kleding, electronica, supermarkten, boekenwinkels, etc.

De resultaten worden getoond in een 'split-screen' waarin een kaart en lijst worden getoond. De listing toont de naam van de winkel, categorie, profiel foto, adres, afstand, rating en de namen van de vrienden die deze winkel leuk vinden. Als je de kaart positie verplaatst worden voor het relevante gebied de top resultaten getoond.

Tik op een van de locaties en je zult Facebook's nieuwe mobiele design zien van de Places Pages met daarop de openingstijden, buttons zoals 'vind ik leuk', bellen of check-in, aanbevelingen van andere gebruikers. Als je naar de locatie wilt dan kun je klikken op de directions button waarmee je standaard maps app wordt gestart.

Next steps?


Er zijn zeker nog verbeteringen aan te brengen. Op dit moment kun je bijvoorbeeld niet de plaatsen zien waar je vrienden zijn ingechecked. Dit zou voor Facebook gebruikers een meerwaarde zijn om te zien waar je vrienden zijn. Verder mis ik de events waarvoor ik ben uitgenodigd of zelfs suggesties voor events waar ik interesse in zou kunnen hebben of waar mijn vrienden naar toe gaan. Op dit moment worden er nog geen advertenties getoond in In de Buurt en er bestaan ook geen sponsor mogelijkheden voor bedrijven om hoger in de lijst te komen. Advertenties zou een serieuze omzet stroom kunnen opleveren voor Facebook omdat veel mobiele gebruikers onderweg opzoek zijn naar relevante winkels en plaatsen om te bezoeken. Verder zou Facebook natuurlijk nog verder kunnen gaan op het 'hyperlocal' pad door nieuwsfeeds toe te voegen.

Slimme zet!

Deze move van Facebook was al lang verwacht. De eerste eigen pogingen waren snel in de ijskast gestopt waarop Facebook koos voor overname van Gowalla. Hiermee kocht ze de expertise in en heeft het Gowalla team hard gewerkt aan de realisatie van In de Buurt. Het is n

Laat een reactie achter