SEO, oftewel zoekmachine optimalisatie is iets waar je alert op moet zijn en moet bijhouden. Bedrijven weten dat ze alleen goed vindbaar zijn als ze goed worden geindexeerd door Google. Bedrijven weten dat ze de bewegingen van de zoekgiganten zoals Google moeten bijhouden. Iedere keer wanneer er een aanpassing in het Google algoritme wordt doorgevoerd is het weer afwachten wat het effect is op je google ranking. 

SEO Marketing tipsBedrijven die SEO diensten aanbieden verdienen er een goede boterham aan. Ze bedenken strategieën en hebben technische kennis in huis om aanpassingen door te voeren. Nu was deze technische kennis in het verleden meer nodig dan tegenwoordig. Praktijken zoals black-hat seo zijn niet meer toegestaan en hebben voor veel bedrijven enorme gevolgen gehad. Black-hat SEO is een methode die zich meer op de SEO techniek van het realiseren van zoveel mogelijk links en richt zch niet op mensen die content lezen. Google heeft haar algoritme aangepast en die is meer gericht op het stimuleren van vindbaarheid via content. Dat is goed nieuws want daardoor komt het realiseren van SEO binnen handbereik van content specialisten en marketeers. 

5 Eenvoudige SEO marketing tips met resultaat!

Hoe goed wordt jij gevonden en waar ligt dit aan? Tegenwoordig zoekt 97% van de mensen hun vraag in via een zoekmachine. Het zou natuurlijk mooi zijn als jouw website op de eerste pagina van de zoekresultaten staat. Dat hoeft niet moeilijk te zijn maar je moet wel even weten wat je hiervoor moet doen.

Het stappenplan is als volgt:

Tip 1 - Zoekgedrag in kaart brengen

De eerste stap is het in kaart brengen van de onderwerpen waar je ideale klant naar op zoek is. Zoals aangegeven probeert 97% van de mensen een antwoord op hun vragen via Google te krijgen. Achterhaal de vragen van je klanten aan wie je graag wilt verkopen. Dit kun je doen door te werken met Buyer Persona's Deze informatie is van belang om in de content de vragen te beantwoorden en via de seo zoekwoorden aansluiting te vinden bij hun zoekgedrag. 

Tip 2 - Long tail keywords kiezen

De tweede stap is om erachter te komen hoe mensen de vragen stellen via Google. Je neemt de onderwerpen waarop ze een antwoord zoeken en je gaat met de Google keyword tool aan de slag om zoekvolumes te analyseren. Je kiest vervolgens een aantal van deze keywords of long-tail keywords en verwerk ze in je blog of op je website. Long tail keywords zijn eigenlijk de zinnen die je gebruiker in Google typt. Bijv. ‘de mooiste bloemendecoratie Arnhem’. Deze strategie worden gekenmerkt door lagere zoekvolumes per combinatie van zoekwoorden. De long tail keyword strategie is gebaseerd op het feit dat het 'geheel meer is dan de som der delen'. Dus hoe meer long tail keywords  gebruikt worden hoe meer zoekvolume. 

Tip 3 – Informatie afstemmen

Als je de vraag weet en de long tail keywords dan kun je het antwoord gaan uitwerken op de vraag of vragen. In het antwoord verwerk je een aantal ‘long tail keywords’.  Zorg dat het long tail keyword in de URL van de website pagina of blog pagina staat. Het long tail keyword is wel specifieker. Met het long tail keyword kun je je onderscheiden. Deze woorden en zinnen kun je vervolgens ook gebruiken in de teksten van je blog. Gemiddeld is het goed om zo rond de 5 zoekwoorden in je blog te verwerken. 

Tip 4 – Regelmatig nieuwe content publiceren

Bezoekers hebben jouw website of blog gevonden, maar dan? Om ervoor te zorgen dat bezoekers ook echt klanten worden is het belangrijk dat ze vaker op jouw website en blog komen. Door regelmatig nieuwe en relevante content op je blog te plaatsen zullen bezoekers vaker op jouw website terugkomen. De website wordt beter vindbaar dankzij de vele pagina's die je online zet. Je wordt veel beter vindbaar mits de content relevant is en voor zoekmachines is geoptimaliseerd. 

Tip 5. Zorg voor een goede titel en meta description

De titel van de pagina moet bezoekers inspireren en verleiden om verder te klikken. Zorg voor aktiematige teksten zoals '6 marketing tips om beter aan te sluiten bij de leefwereld van klanten' of een onverwachte tegenstelling 'SEO is niet alleen voor experts' De meta description is het stukje tekst dat je bij de zoekresultaten onder de website url  ziet staan. Dit is de tekst die mensen als eerste lezen. Zie het als een soort reclame boodschap die moet prikkelen en uitnodigen om verder te lezen. Daarop wordt vaak gebaseerd of de website relevant is of niet. Je kunt voor de meta description 140 tekens gebruiken. Zorg er dus voor dat deze tekst beknopt weergeeft wat er op de website is te vinden. 

Voorbeeld Je hebt bijvoorbeeld een bloemdecoratie bedrijf. Mensen die je naar je website wilt trekken zijn dus mensen die bloemdecoraties nodig hebben. Zij zullen zoeken op ’bloemdecoratie Amsterdam’  ‘bruidsboeket’ ‘mooie bloemen voor bruiloft’. Op deze vragen moet je dus een antwoord formuleren. ‘wij maken niet alleen bruidsboeketten maar verzorgen alle bloemdecoratie’. Zorg ervoor dat de titel uit minder dan 60 tekens, inclusief een aantal keywords bestaat.

Waar let Google op?

Google kiest uit welke sites voor wie het meest relevant is. Google let hierbij op meer dan 200 factoren. Over een aantal dingen heb je zelf de macht. De belangrijkste even op een rijtje:

  1. Hoe actueel je content of blog is
  2. De regio waar de zoekende zich bevindt
  3. Welke zoekwoorden je gebruikt in je titel, tekst, meta description en URL
  4. De snelheid van het laden van je website
  5. De links vanuit andere sites, of social media die wijzen naar jouw website

Door een website die hoog in de Google ranking staat blijf je de concurrentie voor. Dank zij de juiste insteek voor je beoogde doelgroep en de relevante content zul je meer bezoekers krijgen die passen bij je bedrijf. Het is belangrijk dat de website niet te ingewikkeld in elkaar zit. Het moet duidelijk zijn waar bezoekers op kunnen klikken en waar ze naartoe gaan.

Kortom, SEO is meer een zaak van goede en relevante content geworden dan van techniek. Deze laatste speelt nog steeds wel een rol maar een die op de lange termijn minder van belang is. Content is king! Als we al experts zoeken dan zoeken we die vooral in de kennis van je product of dienstverlening om content te schrijven dan technische experts voor SEO. 

 

Laat een reactie achter