Het lijkt erop de Facebook Graph Search een hele interessante tool is geworden voor (lokale) bedrijven. Tijd voor meer Facebook marketing dus.Een van de lastigste dingen om mee te beginnen is het bedenken van onderwerpen die je wilt 'posten'. Je hebt eindelijk een moment gevonden om achter je buro te zitten, met je laptop voor je neus en je zit met je vingers op het toetsten bord en denkt na over onderwerpen waarover je wilt gaan schrijven. Dan gaat de telefoon op je buro of komen er weer mensen je winkel binnen en word je weer geroepen om te helpen. Je pc laat je openstaan tot het volgende moment waarop je hierover kunt gaan nadenken.

Het goede nieuws is dat dit beter kan!

Je kunt beginnen met het opzetten van een publicatie schema zodat je van te voren na gedacht hebt over de onderwerpen waarover je wilt gaan schrijven. Dit voorkomt verloren tijd, frustratie en het ad hoc bedenken wat je wilt gaan schrijven.

Je kunt dit doen door eenvoudig een Word document op te zetten met daarin de dagen van de week en de thema's  waarover je wilt schrijven per dag in te vullen. Dat is al een goede start! Nu hoef je alleen nog de onderwerpen te bedenken. Hierbij wil ik wat suggesties die goed werken voor lokale ondernemingen meegeven die je kunt gebruiken voor het posten. Kies uit wat bij je past en start met het invullen van je schema.

1. Plaats aanbiedingen!

Een studie gedaan door Lab42 toont aan dat een van de belangrijkste redenen waarom mensen een 'brand page' op Facebook 'liken' is om een speciale aanbieding of korting te ontvangen.

De ingebouwde Facebook aanbiedingen functie stelt bedrijven in staat om een speciale promotie te delen via hun facebook pagina. Iedere keer wanneer iemand deze aanbieding claimed wordt de aanbieding op de Timeline van die persoon getoond zodat alle volgers van die persoon het kunnen zien. Dit is geen gratis functie van Facebook maar heeft een enorm groot bereik en kan veel traffic opleveren die je normaal niet kunt bereiken met je eigen pagina.

Klanten die de aanbieding claimen ontvangen een email van Facebook waarmee ze de aanbieding kunnen printen of aan de winkelier kunnen tonen met hun smartphone. Een fantastische manier om direct te kunnen meten wat deze investering oplevert. De aanbiedingen brengt je dus klanten in de winkel.

Content ideeën Facebook

Deze vorm kan voor bepaalde aanbieding goed werken maar als je wekelijks aanbiedingen wilt plaatsen zijn er andere manieren die goed werken.  Je kunt namelijk speciale aanbiedingen gewoon wekelijks op je Timeline plaatsen. Klanten gaan dan verwachten dat er iedere week op een specifieke dag een speciale aanbieding zal verschijnen. Je kunt hierover met je klanten gaan communiceren. Sommige mensen kunnen je dan gaan vragen om de aanbieding vast te houden totdat ze in de winkel zijn (werkt vooral als je een vorm van schaarste in aantal of tijd toevoegd). Anderen zullen om meer info vragen zodat ze dit kunnen delen met hun vrienden. Voor bijvoorbeeld cafés of restaurants, kan het nog leuker werken. Je kunt je aanbieding dan vlak voor lunchtijd of laat in de middag posten als mensen zich gaan bedenken wat en waar ze willen gaan eten.

Als je wilt meten wat het resultaat is kun je een zogenoemde ‘whisper code’ toevoegen waarmee klanten de korting in de winkel kunnen claimen. Op deze manier weet je als winkelier dat de persoon via Facebook van de actie heeft gehoord.

2. Stel vragen!

Als je op Facebook vragen gaat stellen aan je doelgroep lok je interactie uit en kun je vrij eenvoudig inzage krijgen in wat de wensen van je klant zijn. Je kunt bijvoorbeeld direct vragen welk type produkt mensen aantrekkelijk vinden zodat je deze op voorraad kunt nemen. Je kunt ook vragen op welk tijdstip van de dag ze het liefst gaan winkelen. Neem even de tijd om dit soort vragen te bedenken en op te schrijven en stel ze vervolgens niet in een keer allemaal maar op verschillende tijdstippen waarmee je in gesprek blijft met je volgers.

Ook algemene vragen over je produkt of dienst kan een dialoog met je klant tot stand brengen. Stel vooral open vragen aan het einde van je post. Wat ook goed werkt is de meerkeuze vragen die je via 'poll options' in je status update kunt stellen.

3. Het centrum van je community!

Bedrijven en zeker lokale bedrijven zijn bekend met wat er in hun eigen community en marktsegment gebeurd. Facebook geeft je de gelegenheid om dit online te doen als iedereen met zijn of haar werk, hobby etc. bezig is. Als je nieuws uit je community deelt zal dat zeker weerklank vinden en moedigt mensen aan om te reageren. Je plaatst jezelf daarmee steeds meer in het centrum van de community waarin je actief bent.  Een mooi opvallend voorbeeld die ik onlangs oppikte via het internet en die ik jullie niet wilde onthouden.

Content ideeën Facebook

 

4. Introduceer je experts!

Elk bedrijf heeft als het goed is iets waarin ze uitblinkt. Met een beetje geluk zijn dat je medewerkers of juist bepaalde afdelingen zoals bijvoorbeeld de klantenservice. Als dat zo is dan zou ik dat vooral etaleren op Facebook. Je kunt dit eenvoudig doen door foto's en video's te tonen van situaties als ze klanten helpen, hun vriendelijke gezichten etc. Je kunt natuurlijk ook een wedstrijdvorm opzetten waarin je medewerkers aan meedoen om bv het beste te zijn in....en laat vervolgens je klanten hierop stemmen.

Content ideeën Facebook

5. Toon je produkt of dienst!

Wat verkoop je? Wat is zo speciaal aan je produkt of dienst. Maak van Facebook je etalage. Laat je voorraad zien en verleid je klanten met foto's. Kun je iets vertellen over het produkt of over klanten die je produkt gebruiken? Kun je iets vertellen over de manier waarop het produkt gemaakt is? Vertel het verhaal, daar houden mensen van en zullen het vervolgens delen met hun netwerk. Je geeft zo input aan je ambassadeurs en zij zullen je produkt promoten.

Content ideeën Facebook

 

Ontbreken er nog ideeen? Welke content deel jij op je pagina? Als je mooie voorbeelden hebt laat het me weten!

 

Laat een reactie achter