Meer leads uit je blog postIn mijn vorige artikel over bloggen stelde ik de vraag of de blog post het nieuwe online advertentie medium is. In dit artikel wil ik dieper ingaan op de lead generatie mogelijkheden van een blog post. Want adverteren moet toch leiden tot nieuwe leads. 

Volgens het onderzoek dat is gepubliceerd in de 2013 State of Inbound Marketing van Hubspot is 62% van de marketeers actief aan het bloggen. Dat zijn mooie cijfers op het eerste gezicht. Maar benutten marketeers de blog wel volledig als het gaat om lead generatie. Bloggen is toch niet alleen bedoelt om jezelf of jouw bedrijf te presenteren als 'thougth leader'? Bloggen doe je toch niet alleen om je SEO (search engine optimalisatie) te verbeteren?

In mijn werk zie ik nog veel blog sites van bedrijven waarin alleen maar blog post gepubliceerd worden zonder mogelijkheden voor de lezer om tot actie over te gaan. In deze blog wil ik een paar tips geven hoe je meer leads kunt genereren via je blog post. Want een blog post is en blijft een effectief en goedkoop advertentie medium.   

1. Leadgeneratie op je blog home page

Call-to-Action (CTA) buttons leiden de lezer naar die online plaatsen waar je ze naar toe wilt hebben. Er zijn 3 manieren op je blog waar die je effectief kunt gebruiken. Dit zijn de top/bottom banner CTA's, de sidebar CTA of het publiceren van links naar landing pages die je plaatst aan de top/bottom of sidebar van je blog pagina. 

Plaats een Call-To-Action boven / onderaan de pagina.

Deze CTA's worden het snelst gezien door je lezer. Ze zijn geplaatst in de volle breedte van je pagina en vallen dus direct op. Mijn advies is om deze CTA banners zo opvallend mogelijk te maken. Gebruik vooral foto materiaal en een opvallende achtergrond kleur. Verder is het te adviseren om een CTA button te plaatsen met content die een relatie heeft met het artikel waarover je schrijft. 

Lead generatie via top banner

 

Plaats een Call-to-Action in de sidebar.

Je kunt een CTA ook plaatsen in de sidebar. Deze CTA's zijn kleiner en zullen minder aandacht genereren dan de vorige. Ook hier het advies om de banner zo opvallend mogelijk te maken. 

Plaats links naar landing pages.

In de side bar van een blog of boven/onderaan een pagina kun je links plaatsen naar specifieke landings pagina's waarop je een campagne hebt uitgewerkt. Hoe meer landing pages je kunt plaatsen op je blog hoe groter de kans is dat een van deze door de lezer wordt aangeklikt.

Lead generatie via inblog banner

 

2. Lead generatie in je blog artikelen

Call-to-Actions in je blog artikel

Je blog artikel is een hele effectieve plaats om Call to Action buttons te plaatsen. Je kunt de CTA plaatsen bij aanvang van het artikel maar ook onderaan het artikel. Voordeel van deze werkwijze is dat doelgerichte CTA's die bij het artikel horen hoger scoren omdat de interesse van de lezer via het blog artikel geprikkeld is. Er bestaat geen beter moment om het ijzer te smeden wanneer het heet is. Voor het juiste effect moet je experimenteren met de designs. 

Links in je blog artikel

In het artikel zelf kun je links naar landing pages plaatsen. De links prikkelen de nieuwsgierigheid van de lezer. Achter deze links kun je blog artikelen plaatsen maar ook landing pages waarop een bepaalde aanbieding staat. 

Lead generatie in links

 

3. Oudere blog post leveren nog steeds leads op.

Kwalitatief goed geschreven blog post met een relevante inhoud moet je niet naar het archief verwijzen. Aangezien deze blog post nog steeds via het internet gevonden kunnen worden (SEO) behouden ze hun marketing waarde. De marketing boodschap is voor veel nieuwe lezers per slot van rekening nog steeds van waarde. Wat wel zinvol is om op gezette tijden de oudere blog post nog eens na te lopen en te voorzien van links naar post die nieuwer zijn. Daarnaast kun je de CTA's en links naar landing pages vervangen zodat het conversie pad beter gestuurd kan worden. 

4. Blog artikelen als lead generatie tool.

Email is tot op de dag van vandaag het meest krachtige marketing instrument om je boodschap te verspreiden. Hoe vaak en hoeveel email berichten worden niet gestuurd door persooneel en in het bijzonder verkopers. Als er goede artikelen zijn die een verkoopboodschap in zichzelf hebben dan kun je die eenvoudig plaatsen met een link of button onderaan je email bericht. Het percentage ontvangers van email berichten zal substantieel bijdragen aan de traffic op je blog site en website. Uiteraard kan er ook gekozen worden om landing pages hierin te plaatsen maar met blog links sla je twee vliegen in een klap. Je kunt boodschap kwijt en in de blog zitten voldoende links naar de landing pages van je campagne. 

Conclusie 

Je kunt meer leads halen als je je blog goed inricht met de juiste en relevante call-to-actions. Experimenteer met de mogelijkheden door goed bij te houden in analytics welke methoden het beste werken en het beste passen bij jouw bedrijf, product en/of dienst. Ik hoop in ieder geval dat ik meer blogs op bedrijven sites zal tegenkomen waarin ik als lezer ook geprikkeld wordt om tot actie over te gaan.

 

eBook : De anatomie van inbound marketing

Laat een reactie achter