Buyer persona en lead generatie Een bekend gezegde luidt, “De drager kan het beste zeggen waar de schoen wringt”. Maar wie is de drager, en waar wringt de schoen precies? Buyer persona’s geven een antwoord op deze vraag, door pijnpunten en actuele vragen van (potentiële) klanten aan de orde te stellen. Klanten kunnen immers als geen ander aangeven waar zij tegenaan lopen en waar ze oplossingen voor zoeken.

In de blog, In 5 stappen naar een effectieve buyer persona’, heb je kunnen lezen wat het belang is van buyer persona’s, en wat de meest effectieve stappen zijn bij het opzetten van een persona. Maar waar je als marketeer vooral profijt bij hebt, is het effect van buyer persona’s op het werven van nieuwe leads en klanten! Hoe behaal je meer leads door het gebruik van buyer persona’s? Hierbij 4 buyer persona tips.

1. Vergeet de leads en focus op de persoon

Dit klinkt tegenstrijdig, maar het concentreren op leads alleen werkt vaak averechts. Hoewel het belangrijk is om je leads ‘lief te hebben’, vergeten ondernemers nogal eens dat zij niet voor alle potentiële klanten wat kunnen betekenen. Als je kijkt naar websites van diverse bedrijven, valt het op dat ze vaak vrij beed zijn opgezet. Ze bieden een breed scala aan producten en diensten aan waardoor het marktpotientieel groot lijkt. Het lijkt misschien alsof deze bedrijven een grote hoeveelheid potentiële klanten omzet in leads, maar niks is minder waar: een grote ambitie werkt meer tegen, dan mee! Natuurlijk wil je graag alle mogelijke consumenten omzetten in daadwerkelijke leads, maar dit is domweg niet haalbaar. You can’t be everything to everyone.

Focus liever op de personen in je doelgroep! Buyer persona’s geven hier een uitstekend en gedetailleerd beeld van. Een goede buyer persona beschrijft zowel persoonlijke en demografische gegevens van de klant, geeft informatie over waar de klant naar op zoek is en wat zijn ambities en doelstellingen zijn. Deze gegevens zorgen ervoor dat je een scherpe focus kunt aanbrengen, wat jouw product of dienst een stuk waardevoller maakt!

2. Pas je content aan op de actuele vraag

Het opstellen van buyer persona’s alleen zorgt niet direct voor een grotere conversie van mogelijke consumenten in leads. Het is nu zaak om je bestaande content aan te passen op de persona’s, of content te creëeren die hier naadloos op aansluit. Bepaal welke buyer persona het meest belangrijk is voor je organisatie (indien je er meerdere hebt opgezet) en begin met deze.

Dit kan ook betekenen dat je er goed aan doet om over te stappen op ‘nieuwe’ content. Heeft je klant aangegeven dat hij graag artikelen leest via social media, en regelmatig op zoek gaat naar e-books? Zorg er dan voor dat je je verdiept in de vragen en ook antwoorden die je op basis van je eigen expertise kunt aanbieden. Ook al heb je zelf jaren ervaring met het opzetten van andere soort content; als je klanten dit niet lezen, heb je er weinig aan.

3. Implementeer buyer persona’s in je marketingstrategie

Je weet inmiddels hoe de consument naar informatie zoekt en welke doelen hij voor ogen heeft; stem je marketingstrategie hier op af! Houdt hierbij rekening met de volgende zaken:

Content

Zoals hierboven ook beschreven is het van groot belang om je content aan te passen aan de vragen en het taal veld van je buyer persona’s. Verdiep je in de content  of beter nog in de antwoorden en informatie die jóuw ideale klant prefereert!

Website

Tegenwoordig is je website het eerste uithangbord van de organisatie. Je kent het zelf wel: als de kleuren en afbeeldingen van een website je op het eerste gezicht niet aanstaan, heb je al snel de neiging om weg te klikken. Dit wil je natuurlijk voorkomen. Implementeer daarom afbeeldingen, kleuren, tekstgebruik en de structuur die je klant als prettig ervaart. Tover je website om in een baken van content waarmee je klant getriggerd wordt om verder te lezen! En niet alleen de kleurstelling is belangrijk vooral ook de boodschap moet aansluiten op de vragen van je potentiele klant.

Call-to-action

Een website bevat vaak meerdere call-to-actions, buttons waar je op kunt klikken om direct actie te ondernemen. Hebben je consumenten aangegeven dat zij graag een document downloaden waarin tips worden gegeven of vragen worden uitgelegd? Maak dan een call-to-action button, zodat zij direct kunnen navigeren naar de gewenste pagina.

Landingspagina’s:

Deze zijn vaak gekoppeld aan de call-to-actions. Wanneer de klant op de call-to-action klikt, wordt hij doorgestuurd naar de juiste landingspagina. Zorg ervoor dat deze pagina direct weergeeft waar de klant naar op zoek is.

Blogs:

Last but not least! Bloggen is de meest effectieve manier om potentiële klanten naar je website te trekken, antwoorden kunt geven op hun vragen en volgers kunt om zetten in leads. Het is gebleken dat bedrijven die elke week 1 of meer blogs posten, een duidelijk hogere conversie van mogelijke klanten in leads vertonen. Blog over de zaken waar de klant in is geïnteresseerd; kom met relevante en waardevolle content.

4. Blijf vernieuwend

Nu je de  buyer persona’s hebt opgezet en deze hebt doorgevoerd in je marketingstrategie, zou je haast denken dat je ‘klaar’ bent. Maar dit is helaas niet het geval. De maatschappij waarin wij leven is altijd aan verandering onderhevig, zo ook je klanten en de marketingwereld. Heb je na een tijdje het idee dat de buyer persona’s eigenlijk niet meer zo goed aansluiten bij je huidige klanten? Doe dan opnieuw onderzoek en stel nieuwe personas op. Volg de buyer persona tips en probeer altijd op de hoogte te blijven van de huidige ontwikkelingen en pas je strategie hierop aan!

Buyer Persona Template

Laat een reactie achter