Trendrapport-afbeelding-1.jpg

Blinker en PIM presenteerde 13 juni de tweede editie van het B2B Marketing Trendrapport.

Een combinatie van kwalitatief onderzoek (waarin 11 marketeers inzicht gaven in hen grootste prioriteiten en uitdagingen) en kwantitatief onderzoek (een enquête waar 389 marketeers aan mee werkte) resulteerde in een samenvatting van de laatste B2B marketing trends.

In het rapport gaven de marketeers aan wat de meest belangrijke speerpunten zijn voor hen organisatie. Op basis daarvan zijn de trends in het rapport verzameld.

In deze blog post zullen behandelen we vier trends die in het rapport aan bod kwamen. Klik hier om het hele rapport te downloaden.

Content marketing is nog steeds het meest belangrijke speerpunt voor B2B organisaties

Uit de interviews en de enquête bleek dat content marketing voor 2017 de belangrijkste prioriteit is voor business to business organisaties.

De definitie van content marketing wordt hiervoor gezien als het creëren en verspreiden van content om daarmee mensen uit je doelgroep aan te trekken en vervolgens binnen te halen als ‘lead’.

Een groot deel van de deelnemers aan dit onderzoek gaven dan ook aan dat leadgeneratie een belangrijke reden is om content marketing uit te voeren.

Leads genereren doormiddel van content marketing kun je doen door potentiële klanten een eBook, white paper, case study of webinar aan te bieden. Als tegenprestatie vraag je hen een formulier in te vullen.

B2B marketeers gaven aan dat ze deze content voornamelijk verspreiden doormiddel van social media, email of nieuwsbrieven en blog posts.

Blog_ContentMarketing_Speerpunt1.jpg


Marketeers moeten steeds meer verstand van techniek en data hebben

De B2B marketeers lieten weten dat na content marketing, de marketing organisatie een prioriteit is voor hen organisatie.

Hiermee wordt de structuur van een team bedoelt en de rol die dit team binnen een organisatie heeft.

Wat voornamelijk opvalt, is dat de meeste marketeers laten weten dat ze steeds meer verstand van techniek en data nodig hebben.

We werken met complexere tools en het meten van resultaten wordt steeds belangrijker.

Vandaar ook dat deze skills behoren tot de vaardigheden die de nieuwe marketeer nodig heeft.

 

Marketing automation ondersteunt lead generatie en nurturing

Lead generatie is de belangrijke reden van content marketing. Maar de B2B marketing trends stoppen niet bij het binnen halen van een lead. In combinatie met marketing automation kun je met content marketing namelijk nog veel meer bereiken.

Vandaar waarschijnlijk dat het B2B Marketing Trendrapport aantoont dat marketing automation in 2017 een belangrijk speerpunt is voor B2B marketeers.

Een hele algemene definitie van marketing automation is ‘het automatiseren van marketing activiteiten’. Zo kun je bijvoorbeeld doormiddel van software automatisch mails laten versturen als iemand een bepaald eBook heeft gedownload.

Op die manier kun je de leads doormiddel van automatische opvolgin voorzien van nog meer content en vooral op het juiste moment.

Zo win je vertrouwen, leidt je ze succesvol door hun buyer’s journey en warm je ze als het ware op totdat ze klaar zijn om door je verkopers te worden opgevolgd.

Uit het rapport blijkt dat marketing automation naast het opwarmen van leads ook gebruikt wordt om de samenwerking tussen sales en marketing te verbeteren en een beter inzicht te krijgen in de marketingbijdrage aan het resultaat.

BlogMarketingAutomation_Gears.jpg


Aandacht voor de customer journey voor een betere customer experience

Evenals content marketing, het marketing team en marketing automation, wordt customer experience gezien als een belangrijk speerpunt voor B2B organisaties.

In het trendrapport wordt customer experience om de volgende manier omschreven: “De optelsom van alle belevingen van een klant tijdens al zijn interacties met een bedrijf zowel offline als online.”

Meer dan de helft van de marketeers die deelnamen aan het onderzoek lieten weten dat het optimaliseren van de customer journey hierbij het meest belangrijk is.

Onder de customer journey verstaat men de reis die een potentiële klant doormaakt voor en na het aanschaffen van je product of service. Deze fictieve reis wordt vaak verdeeld in verschillende fases.

Uit het rapport bleek dat de oriëntatie fase van marketeers het meeste aandacht krijgt. Dit is natuurlijk ook de fase waarin de potentiële klant nog overgehaald moet worden om de aankoop te doen.

Conclusie

Het B2B Marketing Trend rapport geeft inzichten in waar B2B marketeers zich in 2017 voornamelijk mee bezig zullen houden.

Heel kort samengevat is dat content marketing, het ontwikkelen van een marketing team dat klaar is voor technische en data gerelateerde uitdagingen, marketing automation en het optimaliseren van de customer experience.

Klik hier om het volledige rapport te downloaden. Daarin lees je een uitgebreider verslag van het onderzoek en vertellen 11 marketeers je over hen grootste uitdagingen en prioriteiten als het op B2B marketing aan komt.

Laat een reactie achter