De wereld blijft veranderen en dat geldt uiteraard ook voor de State-of-inbound-2015-cover-910288-edited.png
marketingwereld. De technologie blijft innoveren, het gedrag van mensen verandert en daarmee ook hun behoeften en wensen.
Als marketeer wil je daar natuurlijk graag op inspelen, zodat jouw inbound-marketingstrategie succesvol werkt.

Daarom onderzoekt HubSpot elk jaar de wereld van marketing en verkoop professionals om te kijken wat hun belangrijkste prioriteiten en uitdagingen zijn.

Welke marketing tactieken gebruiken ze om hun uitdagingen aan te gaan? Dat lees je allemaal in het rapport van HubSpot ‘State of Inbound 2015’

De 3 opvallendste resultaten uit ‘State of Inbound 2015’

Het rapport belicht allerlei uitdagingen van marketeers als van salesmensen. Een drietal uitkomsten vielen me in het bijzonder op, en die wil ik graag met je delen:

1) Inbound marketing wordt de standaard

Steeds meer bedrijven zien dat de inbound marketing methode beter werkt dan outbound marketing tactieken. Van de bijna 4000 marketeers geeft 75% de voorkeur aan de inbound-marketingbenadering, tegenover 25% die de voorkeur geeft aan outbound marketing. Dit geldt voor respondenten van elk type bedrijf: B2B, B2C en non-profit.

Ook heeft HubSpot onderzocht wat volgens de ondervraagden de meest overschatte marketingtactieken zijn. Bij 37% van de respondenten die bij een inbound organisatie werken, staat het gebruik van betaalde advertenties zoals billboards, met stip op nummer 1. Het percentage van de nummer 2 in die lijst ligt ruim 20% lager. Op zich is dat niet heel verrassend, maar dat is niet alles! Ongeveer 32% van de respondenten die bij organisaties werken die vooral outbound gericht werken, noemt betaalde advertenties ook als de meest overschatte marketingtactiek.

Waarom maken ze er dan toch gebruik van? Een verklaring kan zijn dat het bedrijf graag diversiteit wil in het marketingportfolio.

Toch kun je je geld dus beter besteden!

Marketing_Board_Strategy_New_Size_JPG.jpg

 

2) ROI aantonen betekent meer budget

Wil je een hogere ROI, meer leads, klant conversies, en meer budget ontvangen?
Dan is werken met de inbound marketing methode de uitkomst. Met inbound activiteiten bereik je namelijk een hogere ROI dan met outbound activiteiten. Dit is ongeacht de grootte van je bedrijf.

Meten is weten. Marketing is meer accountable geworden dankzij de vele middelen waarmee de marketeer marketing campagnes kan meten. Het is steeds makkelijker geworden om het effect van marketing campagnes vanaf het begin vast te leggen en na te gaan hoeveel leads en klanten er uit een campagne komen. Dat heeft grote voordelen voor het regelen van nieuw budget. 

Het onderzoek laat zien dat de kans op meer budget voor 2016 dan het jaar ervoor, 20% hoger ligt als de ROI überhaupt wordt uitgezocht. En de kans op een hoger budget is 2 keer zo groot als die getoonde ROI in 2015 hoger is dan in 2014. Daar tegenover staat dat het 9 keer waarschijnlijker is dat respondenten een lager budget krijgen als ze er niet in slagen een positieve ROI te laten zien. De ROI laten zien, betekent dus meer budget en uiteindelijk dus meer kans om leads te genereren en te converteren in klanten.   

3) Service Level Agreement opstellen is een voorwaarde voor succes

Inbound marketing betekent teamwork. Een goede samenwerking tussen de afdelingen verkoop en marketing is cruciaal. Het onderzoek laat zien dat respondenten die formele afspraken hadden gemaakt tussen de verkoop- en marketingafdeling, een hogere ROI in 2015 hadden, daardoor meer budget kregen en dus hun verkoopteam konden uitbreiden. De afspraken werden concreet gemaakt in termen van aantallen leads, gekwalificeerde leads, klanten etc. en vast gelegd in een SLA.
Als je nog geen SLA hebt opgesteld binnen je bedrijf, is dit het moment om dat meteen te regelen.  


Het volledige HubSpot-rapport bevat natuurlijk nog veel meer interessante inzichten in de wereld van inbound marketing. Wil je weten wat de belangrijkste uitdagingen zijn die marketeers en verkoper wereldwijd tegenkomen? Hoe het budget van marketing is veranderd sinds afgelopen jaar? Wat de prioriteiten voor de salesafdeling zijn? Of wie er content creëert voor de marketingteams? Download dan het volledige rapport ‘State of Inbound 2015’. 

State of inbound 2015 Hubspot


 

Laat een reactie achter