inbound marketingWat betekent inbound marketing voor Europese bedrijven en marketeers? Dat is wat Hubspot zich afvroeg toen zij de overstap maakte naar het Europese continent. Ze waagden er een onderzoek aan dat vandaag is gepresenteerd. 

Dit rapport laat 10 interessante inzichten zien die zijn samengesteld vanuit het onderzoek onder marketeers in Europa. Hieronder vind je de presentatie en een aantal conclusies. 

Inbound Marketing wordt een steeds groter onderdeel van de marketing strategie in 2013!

Volgens Hubspot gaat dit jaar 58% van de bedrijven in Europa over tot het invoeren van een inbound marketing strategie. Ongeveer 42% heeft aangegeven dat ze de budgetten voor inbound zullen verhogen. 35% van de marketeers geven aan dat het succes van inbound marketing de reden is om het budget voor 2013 te verhogen. Uiteraard ben ik dan benieuwd naar de percentages voor de Nederlandse markt. Nederland loopt veelal voorop in het adopteren van alles wat nieuw is en is bij uitstek een land waarin de adoptie van internet en mobiel enorm snel is gegaan. Het wachten is dus nog op nieuwe cijfers voor de lokale markt.

 

Europese marketeers integreren hun inbound marketing strategy sneller dan in de US.

Europese marketeers richten hun inbound strategie op het bereiken van hun specifieke doelgroep om daar leads en klanten te scoren. Dat is het uiteindelijke doel van inbound. Visuele en overtuigende content is hiervoor enorm belangrijk. Hopelijk wordt het maken van kwaliteits content dan een van de top prioriteiten van marketeers want dat was tot op heden nog niet het geval.

Gelukkig integreert het overgrote deel (namelijk 80%) van de Europese marketeers hun inbound strategy met hun hogere doelen. Dat geeft aan dat inbound marketing voor haar adoptie fase is. In de USA is dat 79% van de marketeers. Belangrijke reden hiervoor is dat gebleken is dat inbound marketing zorgt voor de meeste leads. De top 3 van de bronnen waar leads vandaan komen zijn SEO, social media en blogging. 41% van de Europese marketeers geeft aan klanten te scoren via Linkedin en Facebook. Leads via deze bronnen zijn goedkoper en in het huidige economisch setting is dat altijd een belangrijke trigger. Niet alleen de kosten maar ook de effectiviteit van de campagnes speelt hierin een rol. 

 

Europa heeft meer inbound marketing talent nodig!

Uit het onderzoek is gebleken dat bedrijven gemiddeld 2.5 marketeers plannen aan te nemen in 2013. Inbound marketing ervaring is hierin belangrijker geworden. Het is dus aan te raden om te zoeken naar talentvolle marketeers die marketing en technologie begrijpen. Ze moeten naar mijn mening creatief zijn, online marketeers met ervaring in social media, seo, bloggen en begrijpen wat hun doelgroepen willen en waar ze te vinden zijn, en nog veel meer...

Kortom een interessante presentatie en een veel belovende toekomst.

 

Laat een reactie achter